Ongeveer 10.000 ton CO2 per jaar bespaart de nieuwe vrachtwagen die voor Kemper Beton keerwanden naar de plek van bestemming brengt. Dat komt doordat de nieuwe vrachtwagen, een Scania 420R, zuiniger en lichter is dan z’n voorganger.
‘‘Het is een heel gepuzzel om de vrachtwagen zo in te richten dat hij lichter en ook functioneel is”, zegt Jan Ruijsch van Bouwvervoer BV, het bedrijf dat de transporten voor Kemper Beton uitvoert. De nieuwe wagen rijdt sinds half augustus rond.
Vaste bestuurder is Arno Smits, die al jaren voor Kemper Beton het transport van keerwanden verzorgt. ‘‘We hebben ruim honderd vrachtwagens die elk hun vaste chauffeur hebben”, zegt Ruijsch.
Zware kraan
Het gewicht van de vrachtwagen is afhankelijk van het voertuig zelf, maar ook van de kraan die de keerwanden op de wagen moet tillen. ‘‘En die is zwaar, want de keerwanden wegen ook heel wat.” In totaal kan er zo’n dertig ton aan keerwanden van Kemper Beton op de vrachtwagen. ‘‘Om hoeveel stuks het gaat kun je niet zeggen, want er zijn heel veel verschillende keerwanden.”
De oude vrachtwagen waarmee het bedrijf voor Kemper Beton reed was zeven jaar oud. ‘‘Die zou op zich nog wel langer mee kunnen gaan, maar wij houden het bewust vrij kort. Nieuwe vrachtwagens zijn altijd zuiniger. Dat is gunstig voor het milieu en ook scheelt het aanzienlijk in de kosten.”
Chauffeur Arno Smits maakt elke dag wel twee tot drie ritten voor Kemper Beton. Ruijsch: ‘‘Het hangt natuurlijk ook van de afstand af.”
Voorspellende cruise control
De nieuwe vrachtwagen is vanzelfsprekend uitgerust met allerlei geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals camera’s, detectie en voorspellende cruise control, de zogeheten active prediction.