Kemper
12 december 2024

Chauffeur Arno Smits puzzelt met keerwanden voor een goed resultaat

Dag van de vrachtwagenchauffeur

Als je een vrachtwagen van Kemper Beton ziet rijden met keerwanden erop, dan heb je een goede kans dat Oisterwijker Arno Smits (55) achter het stuur zit. Hij rijdt al zo’n jaar of tien voor Kemper om wanden op de goede plek te brengen en doet dat met veel plezier. Ook chauffeurs Hans Lensen en Frank Krikke zijn regelmatig op pad voor ons. Vandaag -op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur- extra aandacht voor hen.

Als er keerwanden naar een klant gereden moeten worden, dan begint het werk voor Arno al de dag ervoor. ‘‘Dan ga ik na mijn laatste rit voorladen. Dat betekent dat ik soms om drie uur ’s middags en soms om zeven uur ’s avonds naar Kemper ga om te laden.”

Poort open

Er is dan niemand meer op het bedrijf aanwezig, maar Arno weet de weg. Net als de andere chauffeurs van het bedrijf Bouwvervoer BV die geregeld rijden voor het bedrijf. ‘‘Ik bel dan met Claus (Stahl, red.) van de expeditie en hij doet dan op afstand de poort voor mij open.”

Hoeveel keerwanden er op de wagen van Arno gaan hangt af van de maten en ook het gewicht. ‘‘Als het keerwanden zijn van vier meter hoog en twee meter breed, dan kan ik er maar vijf op kwijt. Als het om kleinere wanden gaan, dan soms wel vijfenvijftig.”

Hoe de producten worden geladen is een zaak van de chauffeur. ‘‘Je moet rekening houden met het gewicht. Dat mag per as niet te hoog worden. Ook kan de volgorde van lossen van belang zijn. Hoekstukken willen ze meestal als eerste, dus die gaan er als laatste op”, zegt de chauffeur.

Dag van de vrachtwagenchauffeur
Dag van de vrachtwagenchauffeur


Puzzelen voor volwassenen

‘‘Het plaatsen van keerwanden op de wagen is echt puzzelen voor volwassenen”, zegt Arno. ‘‘Een 3d-puzzel, maar dan in het groot.” En dat is niet altijd makkelijk. ‘‘Ik heb weleens gehad dat ik dacht: dat ga ik er nooit allemaal op krijgen, maar dan blijkt een uur later dat het toch gelukt is.”

Als hij de wanden op de wagen heeft geladen, rijdt hij en stukje naar de stallingsplaats van zijn vrachtauto. ‘‘Daar stap ik dan op mijn fiets en ga naar huis.” De volgende dag moet hij op tijd zijn bed uit, want hij is om zeven uur in de ochtend op de plek van de klant. ‘‘Als je ver moet rijden, zit je al om vijf uur achter het stuur.”

Onderweg verveelt hij zich niet. ‘‘Vroeger had je niet zoveel contactmogelijkheden, maar nu ben ik regelmatig handsfree aan het bellen met collega’s.” Op de bouwplaats meldt Arno zich bij de uitvoerder om te horen waar hij kan lossen en vaak ook nog de wanden mag plaatsen. ‘‘Meestal heb ik tevoren al even contact gehad om te horen hoe ik het beste kan aanrijden. Het wil niet altijd zeggen dat de route die de navigatie aangeeft ook de beste is.”

Onderdeel van de club

Hoewel Arno in dienst is bij Bouwvervoer rijdt hij bijna altijd op de vrachtwagen met Kemper-uiterlijk. ‘‘Ik voel me ook echt een collega. Bij Kemper doen ze er veel aan om je erbij te betrekken. Met de kerst of als er een borrel is. Je bent echt onderdeel van de club.

Dag van de vrachtwagenchauffeur Arno 2 (1)